گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه
سرخط خبرها

درباره مضرات نمک‌های رنگی | ۴۰ درصد نمک کارگاه‌های زیرزمینی خراسان رضوی تصفیه شده نیست

  • کد خبر: ۲۰۸۰۲۰
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
درباره مضرات نمک‌های رنگی | ۴۰ درصد نمک کارگاه‌های زیرزمینی خراسان رضوی تصفیه شده نیست
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کمبود ید می‌تواند منجر به گواتر یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود، افزود: همچنین این موضوع ممکن است افزایش سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز عوارض مصرف بیش از حد یا مصرف کم نمک، کاهش سرانه مصرف شیر و پیامد‌های آن و شایعات رایج در‌باره مصرف نمک دریا یا نمک صورتی و آبی، بخشی از صحبت‌هایی بود که اساتید این حوزه به بهانه پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم به آن پرداختند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد روز گذشته در این نشست، با اشاره به اینکه کمبود ید می‌تواند منجر به گواتر یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود، افزود: همچنین این موضوع ممکن است افزایش سقط جنین را به دنبال داشته باشد و در نوزادانی که تازه متولد می‌شوند ناشنوایی یا گنگی مادرزادی را به دنبال خواهد داشت.

هر ۲۰۰ نوزاد، یک نوزاد دارای کم‌کاری تیروئید

زهرا اباصلتی اظهار کرد: یکی از آزمایش‌هایی که در بدو تولد انجام می‌شود، بررسی کم‌کاری تیروئید در نوزادان است که ارتباط مستقیم با مصرف ید در دوران بارداری مادر دارد. متأسفانه این آمار در پنج سال اخیر افزایش پیدا کرده است و اکنون از هر دویست نوزادی که متولد می‌شوند، یک نوزاد دچار کم‌کاری تیروئید به‌علت کمبود ید در دوران بارداری مادر است که این مسئله ممکن است موجب اختلالات هوشی و رشدی در دوران کودکی شود.

اباصلتی اضافه کرد: مصرف لبنیات نیز باید ۲۵۰‌گرم باشد، اما طبق آخرین بررسی، این میزان در میان مردم ما ۱۶۴‌گرم در روز است.

وی با اشاره به آمار سه میلیون‌نفری مبتلایان به پوکی استخوان در کشور، ادامه داد: بهترین راه برای پیشگیری از پوکی استخوان، استفاده از لبنیات است.

نمک دریا، بدترین نوع نمک

یک متخصص طب ایرانی و معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز گفت: یکی از موضوعات اشتباهی که شایع شده استفاده از نمک دریاست و این در حالی است که در منابع معتبر طب ایرانی، نمک دریا به عنوان بدترین نمک اعلام شده است.

مجید جعفری‌نژاد با اشاره به اینکه بهترین نمک، نوع تصفیه‌شده است، اظهار کرد: ظروف سنگی و مسی نیز به بدن انسان آسیب می‌زنند و تنها زمانی استفاده از ظروف مسی توصیه می‌شود که به‌طور مستمر قلع‌اندود شوند.

محمد باباخانی، رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، نیز بیان کرد: طبق بررسی‌هایی که به عمل آمده است، میزان نمک حدود ۷۵‌درصد نان‌هایی که مصرف می‌کنیم، در حد استاندارد است و ۲۵‌درصد بقیه، بیش از اندازه مجاز نمک استفاده کردند که منجر به اخطار و سایر برخورد‌های قانونی با آن‌ها شده است.

نمک‌های رنگی مفید نیست

محمود کریمی، رئیس اتحادیه نمک خراسان‌رضوی، نیز در این نشست، با اشاره به وجود دو نوع نمک دریا و نمک سنگ معادن در استان، بیان کرد: اکنون ۴۰‌درصد نمکی که به کارگاه‌های زیرزمینی در استان ارائه می‌شود، تصفیه‌شده نیست. مردم نمک‌های رنگی صورتی یا آبی را که اخیرا در بازار رایج شده است استفاده نکنند و بهترین نمک همان نمک تصفیه‌شده یددار است.

تولید ۳‌هزار تن شیر خام در استان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اینکه در خراسان‌رضوی حدود ۳ هزار تن شیر خام تولید می‌شود، بیان کرد: متأسفانه به‌دلیل سیاست‌های نادرست، قیمت شیر از سال گذشته تاکنون افزایش یافته است و همین مسئله موجب کاهش مصرف سرانه شیر می‌شود.

مهدی هدایت‌نیا با بیان اینکه عرضه شیرخام ممنوع است، اما متأسفانه نظارتی در این حوزه وجود ندارد، گفت: کمیته کنترل کیفی شیر خام فعال شده است. بیش از هزار واحد عرضه‌کننده شیر خام در استان داریم که قرار است به‌صورت گروه به گروه به‌سراغ آن‌ها برویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->